Sunday 13 January 2013

PROSES PENAPISAN INTERNET

CONTROVERSIAL CONTENT


KANDUNGAN kONTROVERSI
Satu kandungan kontroversi adalah maklumat yang menyebabkan perselisihan pendapat dan mungkin menyebabkan gangguan keamanan kerana orang yang berlainan atau budaya akan mempunyai pandangan yang berbeza

ISU ATAS KANDUNGAN KONTROVERSI
Isu mengenai kandungan kontroversi sentiasa memberi tumpuan kepada pornografi dan fitnah. Malaysia menganggap pornografi dan fitnah sebagai haram.

Pornografi aktiviti Kreatif (bertulis atau gambar atau filem-filem dan lain-lain) tiada nilai lain kesusasteraan atau kesenian daripada merangsang keinginan seks.

Fitnah komunikasi Lisan kenyataan palsu memudaratkan reputasi seseorang.
Satu kenyataan palsu dan berniat jahat atau laporan tentang seseorang.


DEFINISI PORNOGRAFI
Takrif pornografi adalah sebarang bentuk media atau bahan (seperti buku atau gambar) yang menggambarkan tingkah laku erotik dan bertujuan untuk menyebabkan keseronokan seksual.

Pornografi cenderung untuk mengeksploitasi lelaki, wanita dan kanak-kanak dengan cara yang hina.

fitnah
Fitnah adalah satu lagi contoh kandungan kontroversi.

Fitnah adalah istilah undang-undang bagi kenyataan palsu dan berniat jahat (makna mengetahui bahawa ia adalah palsu, atau "mengabaikan melulu" bahawa ia adalah palsu) tentang seseorang.

contoh:
Anda menulis e-mel bahawa rakan sekelas rakan-rakan yang mempunyai hubungan sulit dengan seorang guru, walaupun ia tidak benar. Anda kemudiannya dihantar kepada lima rakan-rakan lain.


KESAN ATAS MASYARAKAT MALAYSIA

PORNOGRAFI
• boleh membawa kepada perbuatan jenayah seperti eksploitasi wanita dan kanak-kanak
• boleh membawa kepada ketagihan seksual atau penyelewengan
• boleh membangunkan nilai akhlak yang rendah ke arah lelaki, wanita atau kanak-kanak lain
• boleh menghakis baik agama, budaya dan sosial kepercayaan dan tingkah laku

FITNAH
• boleh berkembang menjadi masyarakat yang mengabaikan kejujuran dan kebenaran
• boleh membangunkan tabiat buruk menyebarkan fitnah dan khabar angin
• boleh membawa kepada hujah yang tidak perlu
• boleh menyebabkan orang mempunyai sikap negatif terhadap orang lain



Tuesday 8 January 2013

PENGESAHAN

PENGESAHAN
Pengesahan adalah perbuatan membuktikan atau membuktikan sebaliknya ketepatan sistem berkenaan spesifikasi rasmi tertentu.

KAEDAH PENGESAHAN
Terdapat dua kaedah yang biasa digunakan dalam pengesahan, yang pengenalan pengguna dan objek diproses.

Pengenalan pengguna merujuk kepada proses mengesahkan pengguna.

Objek diproses merujuk kepada sesuatu yang pengguna mempunyai seperti kad pengenalan, tanda keselamatan dan telefon bimbit.

PENGENALPASTIAN USER


Contoh mengesahkan proses menggunakan pengenalan pengguna adalah:
Kunci dalam nama pengguna untuk log masuk kepada sistem dan sistem akan mengesahkan sama ada pengguna adalah pengguna yang sah atau tidak sah
Tunjukkan slip peperiksaan untuk mengesahkan bahawa anda adalah calon yang sah untuk peperiksaan.
menunjukkan pasport sebelum berlepas.

AUTHENTICATIONS

AUTHENTICATIONS

Pengesahan adalah proses di mana pengguna mengesahkan bahawa mereka adalah yang mereka katakan mereka. Pengguna yang cuba untuk melaksanakan fungsinya dalam sistem adalah sebenarnya pengguna yang diberi kuasa untuk berbuat demikian.

Sebagai Contoh: Apabila anda menggunakan kad ATM, mesin akan mengesahkan pengesahan kad maka mesin akan meminta nombor pin. Ini adalah di mana proses pengesahan berlaku.

KAEDAH AUTHENTICATION

Terdapat dua kaedah pengesahan yang biasa digunakan, iaitu peranti biometric dan sistem panggil balik.

Peranti biometrik adalah peranti yang menterjemah ciri-ciri peribadi kepada kod digital yang dibandingkan dengan kod digital yang disimpan dalam pangkalan data.

Sistem callback merujuk kepada sistem pemeriksaan yang mengesahkannya pengguna.

  • peranti biometrik
  • Pengiktirafan cap jari


Dalam usaha untuk mencegah jari palsu daripada digunakan, banyak sistem cap jari biometrik juga mengukur aliran darah, atau memeriksa rabung yang betul memakai kain di tepi jari.

 PENGIKTIRAFAN MUKA

Pengiktirafan muka menganalisis ciri-ciri imej wajah seseorang individu ditangkap Melalui kamera video digital. Pengiktirafan muka digunakan secara meluas, dianggap sebagai sistem yang hebat untuk mengiktiraf ancaman yang berpotensi

(sama ada pengganas, artis penipuan, atau penjenayah yang diketahui).

 
TANGAN GEOMETRI MENGIMBAS

Pengimbasan Tangan melibatkan pengukuran dan analisis bentuk tangan seseorang.

Tidak seperti cap jari, tangan manusia tidak adalah unik. Ciri-ciri tangan individu tidak deskriptif yang cukup untuk pengenalan.

Ia adalah mustahil untuk merangka kaedah dengan menggabungkan ciri-ciri individu dan pelbagai ukuran jari dan tangan untuk tujuan pengesahan.

IRIS MENGIMBAS
Iris pengimbasan menganalisis ciri-ciri yang wujud dalam tisu berwarna sekitar murid yang mempunyai lebih daripada 200 mata yang boleh digunakan untuk perbandingan, termasuk cincin, furrows dan freckles.

Imbasan menggunakan kamera video biasa dan boleh dilakukan dari jauh daripada imbasan retina. Ia akan bekerja dengan sempurna halus melalui cermin mata dan sebenarnya mempunyai keupayaan untuk mewujudkan satu ukuran yang tepat yang cukup bahawa ia boleh digunakan untuk tujuan pengenalan.

Ketepatan kaedah ini adalah sangat baik manakala kos yang terlibat adalah tinggi.

MENGIMBAS RETINA


Retina biometrik melibatkan pengimbasan retina dan menganalisis lapisan saluran darah di belakang mata.

Pengimbasan Retina melibatkan menggunakan sumber rendah keamatan cahaya dan pengganding optik dan boleh membaca corak pada tahap ketepatan yang besar.

Pengimbasan Retina memerlukan pengguna untuk membuang gelas, letakkan mata mereka dekat dengan peranti, dan memberi tumpuan kepada titik tertentu. Sama ada ketepatan boleh melebihi ketidakselesaan awam belum dapat dilihat.Ketepatan dalam pengimbasan retina adalah sangat baik dan kos yang terlibat adalah adil.

PENGECAMAN SUARA
Suara sistem pengiktirafan membandingkan ucapan hidup seseorang dengan corak suara mereka disimpan.
Suara pengiktirafan biometrik memerlukan pengguna untuk bercakap ke mikrofon. Apa yang dia bercakap boleh kata laluan atau frasa akses.
Masa Pengesahan adalah kira-kira 5 saat. Untuk mengelakkan suara direkodkan
digunakan, kebanyakan peranti pengecaman suara memerlukan frekuensi tinggi dan rendah bunyi untuk perlawanan, yang sukar untuk instrumen rakaman banyak untuk mencipta baik. Juga, sesetengah peranti menjana nombor rawak urutan untuk pengesahan.
Ketepatan dalam pengecaman suara adalah adil dan kos yang terlibat adalah sangat berpatutan.

TANDATANGAN PENGESAHAN SISTEM
Tandatangan sistem pengesahan menggunakan pen khas dan tablet. Selepas pra-pemprosesan tandatangan, beberapa ciri diekstrak.
Kesahihan penulis ditentukan dengan membandingkan tandatangan input kepada satu set rujukan yang disimpan (template) yang terdiri daripada tiga tandatangan.
Persamaan antara input tandatangan dan set rujukan dikira menggunakan pemadanan rentetan dan nilai persamaan berbanding ke ambang.
Ketepatan dalam sistem pengesahan tandatangan adalah adil dan kos yang terlibat adalah sangat baik.
SISTEM PANGGIL BALIK


Sistem panggil balik biasanya digunakan dalam operasi bank dan transaksi perniagaan.
Sebagai contoh, apabila anda menempah bagi perkhidmatan teksi, pengendali akan meminta anda untuk menggantung dan dia akan memanggil anda kembali untuk mengesahkan untuk perkhidmatan yang diperlukan.
MENGAPA AUTHENTICATION PENTING?
Pengesahan adalah penting untuk melindungi terhadap akses yang tidak dibenarkan dan penggunaan.

PRIVASI DALAM PENGGUNAAN KOMPUTER

APA ITU PRIVACY ?

Privasi dalam bidang IT merujuk kepada kebersendirian data dan maklumat.
Data merujuk koleksi fakta mentah angka, diproses dan simbol. Kemudian, komputer digunakan untuk memproses data kepada maklumat. Secara umum, data termasuk teks, nombor, bunyi, imej dan video.
Privasi maklumat digambarkan sebagai hak individu dan syarikat untuk menafikan atau menyekat pengumpulan dan penggunaan maklumat tentang mereka.


TEKNOLOGI KOMPUTER CARA MENGANCAM PRIVASI KAMI

Setiap kali anda klik pada iklan atau mendaftar talian produk perisian, Maklumat anda dimasukkan ke dalam pangkalan data. Teknologi komputer juga boleh mengancam privasi melalui spam. Adakah anda tahu apa spam? Spam adalah mesej e-mel yang tidak diminta, iklan atau kumpulan berita yang dihantar kepada ramai penerima pada satu masa.

Bagaimanakah teknologi komputer mengancam privasi data kami? Ia dilakukan melalui:

Cookies
• Profil Elektronik
Spy ware

Teknologi komputer mengancam privasi kami melalui profil elektronik. Sebagai contoh, apabila kita mengisi borang seperti langganan majalah, membeli produk atau borang penyertaan peraduan di Internet, data ini disimpan dalam pangkalan data. Ia akan merangkumi umur, alamat, status perkahwinan dan lain-lain butir-butir peribadi.


 COOKIES

digunakan untuk mengenal pasti pengguna dengan pemutus web, e-dagang dan web aplikasi lain
mengandungi maklumat pengguna dan disimpan dalam cakera keras komputer
digunakan oleh beberapa laman web untuk menyimpan kata laluan dan menjejaki berapa kerap kita melawat sebuah laman web, yang bagaimana kita menjadi sasaran yang berpotensi untuk pengiklan web
membolehkan laman web untuk mengumpul maklumat tentang aktiviti dalam talian anda dan menyimpan mereka untuk kegunaan masa depan, maka butir-butir yang dikumpul akan dijual kepada mana-mana syarikat yang permintaan untuk ia.

 
PROFIL ELEKTRONIK

profil elektronik menggabungkan data dalam pangkalan data yang boleh dijual kepada Internet oleh syarikat itu kepada pihak yang berminat.
pangkalan data ini adalah dalam bentuk seperti langganan majalah atau kad jaminan produk yang telah diisi oleh pelanggan talian.
maklumat dalam profil elektronik termasuk butir-butir peribadi seperti umur, alamat anda dan status perkahwinan.

SPYWARE

merujuk kepada program yang mengumpul maklumat pengguna tanpa pengetahuan pengguna.
boleh memasuki komputer, waswas seperti virus.
adalah hasil memasang program baru.
menyampaikan maklumat ia mengumpul kepada beberapa sumber luar semasa kita berada dalam talian.


 KENAPA KITA PERLU PRIVASI?

Kita perlu privasi bagi mahu namanya disiarkan. Sebagai contoh, Internet mewujudkan jejak rumit data terperinci seseorang melayari di Web kerana semua maklumat yang disimpan di dalam cookie. Kita tidak mahu jejak kami untuk dikesan.

Kita juga perlu privasi bagi kerahsiaan. Sebagai contoh, maklumat dalam talian yang dijana dalam perjalanan transaksi perniagaan secara rutin digunakan untuk pelbagai tujuan lain tanpa pengetahuan atau persetujuan individu.Kita tidak mahu kehidupan peribadi dan tabiat kita terdedah kepada pihak ketiga.

PRIVASI BOLEH DILINDUNGI?
Kebersendirian boleh dilindungi oleh:

(a) Undang-undang Privasi

Undang-undang privasi di Malaysia menekankan kepada perkara-perkara berikut:

Perkhidmatan Keselamatan untuk mengkaji semula dasar keselamatan
Pengurusan Keselamatan untuk melindungi sumber
Mekanisme Keselamatan untuk melaksanakan perkhidmatan keselamatan yang diperlukan
• Keselamatan Objek, entiti penting dalam persekitaran sistem

(b) Utiliti perisian

Contoh: program anti-spam, firewall, anti-spyware dan antivirus.

HARTA HAK INTELEK

DEFINISI HARTA INTELEK
Harta Intelek merujuk kepada karya yang dicipta oleh pencipta, penulis dan artis. Karya-karya ini adalah unik dan mempunyai nilai di pasaran. Dalam kehidupan seharian kita, kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang dilindungi oleh IP. Beg sekolah anda, kasut anda dan juga stoking anda dilindungi oleh hak Harta Intelek. Nike, Bata atau Adidas, sebagai contoh, semua dilindungi oleh kumpulan hak di sisi undang-undang.


 ARTA UNDANG INTELEK

Undang-undang Harta Intelek meliputi idea, ciptaan, ciptaan sastera, nama yang unik, model perniagaan, proses industri, kod program komputer dan banyak lagi.


Ciptaan DILINDUNGI OLEH UNDANG-UNDANG HARTA INTELEK

Sebagai perniagaan terus berkembang di seluruh dunia, pemilik perniagaan mesti sedar betapa pentingnya mendapatkan nasihat profesional mengenai bagaimana untuk menubuhkan dan melindungi hak harta intelek mereka. Ini termasuk:

Tanda dagang
Perkhidmatan markah
• Perdagangan / nama syarikat
Domain names 

petunjuk geografi
Copyrights
Paten

Contoh: Dilindungi oleh undang-undang harta.


 HARTA PERLINDUNGAN NTELLECTUAL

Terdapat empat jenis perlindungan Harta Intelek. Mereka adalah paten bagi rekacipta, tanda niaga bagi identiti jenama, reka bentuk untuk penampilan produk dan hak cipta untuk bahan.

Paten bagi ciptaan
Tanda dagang untuk identiti jenama
Rekabentuk untuk penampilan produk
Copyright untuk bahan

Paten bagi ciptaan utiliti, paten reka bentuk atau tumbuhan yang melindungi ciptaan dan penambahbaikan untuk
ciptaan yang sedia ada.


 Tanda niaga bagi identiti jenama perkataan, nama, simbol, peralatan dan imej yang mewakili produk, barangan atau perkhidmatan.Rekabentuk untuk penampilan produk.Bahan sastera dan seni, muzik, filem, rakaman bunyi dan acuan jalan,termasuk perisian dan multimedia.

Hak cipta untuk bahan ciri-ciri, khususnya, garisan, kontur, warna, bentuk, tekstur atau bahan produk itu sendiri atau perhiasan.

PERBEZAAN DI ANTARA ETIKA DAN UNDANG-UNDANG

DEFINISI ETIKA

Secara umum, etika adalah falsafah moral di mana seseorang membuat pilihan moral dan kayu tertentu untuk ia. Sebaliknya, etika dalam pengkomputeran ertinya garis panduan moral untuk merujuk kepada apabila menggunakan komputer dan rangkaian komputer. Ini termasuk internet.


 DEFINISI UNDANG-UNDANG

Undang-undang adalah satu sistem undang-undang yang terdiri daripada undang-undang dan prinsip-prinsip yang mengawal hal ehwal komuniti dan dikawal oleh pihak berkuasa politik. Undang-undang berbeza dari satu negara ke negara lain. Dalam era teknologi, undang-undang komputer diperlukan untuk menjelaskan barang atau tindakan yang jatuh di bawah undang-undang komputer. Undang-undang Komputer merujuk kepada semua bidang dalam undang-undang yang memerlukan pemahaman tentang teknologi komputer seperti perkakasan, perisian dan Internet. Contoh undang-undang pengkomputeran di Malaysia termasuk Komunikasi Malaysia dan Akta Multimedia, Jenayah Komputer 1997 dan Akta Teleperubatan 1997.


 KENAPA KITA PERLU ETIKA DAN UNDANG-UNDANG DI KOMPUTERAN?

Menghormati Pemilikan

Privasi Menghormati

• Hartanah Menghormati

MENGHORMATI HAK MILIK

Kita mesti menghormati pemilikan dengan tidak mencuri kerja orang lain sama ada dengan pendua atau mengedarkan ia. Pendua dan mengedarkan salinan pita audio, pita video dan program komputer tanpa kebenaran dan kebenaran daripada individu atau syarikat yang mencipta program ini adalah tidak bermoral dan menyalahi undang-undang.


 MENGENAI PRIVASI DAN KERAHSIAAN

Kita harus menghormati privasi dan kerahsiaan orang lain dengan mengawal diri daripada membaca mel atau fail mereka tanpa kebenaran mereka. Jika kita berbuat demikian, ia dianggap sebagai melanggar hak seseorang individu untuk privasi dan kerahsiaan.

MENGENAI HARTA

Hartanah di sini bermaksud pemilikan. Sejak data individu dan maklumat yang dianggap sebagai hartanah, oleh itu, suatu perbuatan mengganggu dan mengubah maklumat elektronik dianggap sebagai vandalisme dan menghormati harta orang lain.


 KESAMAAN ANTARA ETIKA DAN UNDANG-UNDANG

Kedua-dua etika dan undang-undang adalah percuma untuk satu sama lain dan dibuat:

untuk membimbing pengguna dari menyalahgunakan komputer
untuk mewujudkan masyarakat komputer yang sihat, supaya komputer digunakan untuk menyumbang kepada kehidupan yang lebih baik
untuk mencegah jenayah mana-mana


 PERBEZAAN ANTARA ETIKA DAN UNDANG-UNDANG ETIKA
Garis Panduan - Sebagai panduan kepada pengguna komputer.

Standard Moral- tingkah laku etika diadili oleh standard moral.
Percuma Untuk Mengikut - Pengguna komputer bebas untuk mengikuti atau mengabaikan kod etika.
Tiada Hukuman- Tiada hukuman bagi sesiapa yang melanggar etika.
Sejagat - Universal, boleh digunakan di mana-mana, di seluruh dunia.

MENGEMUKAKAN PENGGUNA KOMPUTER ETIKA 

  •  Untuk melahirkan pengguna komputer yang beretika.
Tidak bermoral - Tidak menghormati etika komputer bermakna mengabaikan unsur-unsur moral (tidak bermoral).

 UNDANG-UNDANG 
Control - Sebagai peraturan untuk mengawal pengguna komputer.
Standard Kehakiman - Undang-undang diadili oleh standard kehakiman.
Mesti Mematuhi - Pengguna komputer mesti mematuhi peraturan dan undang-undang.
Penalti, penjara dan hukuman lain - Penalti, penjara dan hukuman lain bagi orang-orang yang melanggar undang-undang.

Bergantung kepada negara - Bergantung kepada negara dan negeri di mana jenayah komited.

Mencegah menyalahgunakan komputer- Untuk mengelakkan penyalahgunaan komputer. 

Jenayah- Tidak menghormati undang-undang bermakna melakukan jenayah.

 VS TIDAK BERETIKA. PECAH UNDANG 

menjalankan tidak beretika:

• Menggunakan komputer pejabat untuk melakukan perkara-perkara peribadi
Membaca e-mel rakan anda tanpa kebenaran beliau
Plagiarising dan menggunakan bahan-bahan dari Internet untuk penguntukan kelas anda tanpa memberi kredit kepada penulis asal.


 Berbuka Undang-undang:

Menghantar virus komputer melalui e-mel
Menggodam ke dalam pangkalan data sekolah anda untuk mengubah keputusan peperiksaan anda.
Menjual perisian cetak rompak dalam pasar malam

ETIKA KOMPUTER

ETIKA DALAM AM

Satu garis panduan yang diperlukan untuk menghentikan produk teknologi semasa daripada dieksploitasi untuk contoh mereplikasi CD asal dan menjual mereka sebagai perisian cetak rompak, ini kelakuan yang tidak beretika boleh dikawal oleh kod Tatakelakuan. Tidak beretika merujuk kepada mana-mana kod tingkah laku yang tidak mematuhi piawaian yang diluluskan etika behavior.Computer sosial atau profesional adalah sistem piawaian moral atau nilai yang digunakan sebagai garis panduan untuk pengguna komputer.


SEPULUH HUKUM  KOMPUTER ETIKA

Amerika Syarikat Institut Etika Komputer telah keluar dengan Hukum Sepuluh Etika Komputer. Prinsip-prinsip ini menganggap kod berkesan menjalankan untuk penggunaan teknologi maklumat yang betul. Perintah-perintah Sepuluh etika komputer adalah:

1. Anda tidak boleh menggunakan komputer untuk membahayakan orang lain.
2. Anda tidak akan mengganggu kerja komputer orang lain.
3. Anda tidak boleh mengintip wujud dalam fail komputer orang lain.
4. Anda tidak boleh menggunakan komputer untuk mencuri.
5. Anda tidak boleh menggunakan komputer untuk menjadi saksi palsu.
6. Anda tidak boleh menyalin atau menggunakan perisian proprietari yang anda telah tidak dibayar.
7. Anda tidak boleh menggunakan sumber komputer orang lain tanpa kebenaran atau pampasan yang sepatutnya.
8. Anda tidak boleh memperuntukkan hasil intelektual orang lain.
9. Anda akan berfikir tentang kesan sosial program anda menulis atau sistem anda mereka bentuk.
10. Anda hendaklah sentiasa menggunakan komputer dalam cara yang memastikan pertimbangan dan hormat kepada sesama manusia anda.


 GARIS PANDUAN MENGENAI PENGGUNAAN E-MEL DAN INTERNET

Beberapa garis panduan dari Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia:

Menggunakan hanya individu alamat e-mel untuk mengemukakan pendapat individu
Menyimpan nama pengenalan dan kata laluan rahsia untuk mengelakkan penyalahgunaan e-mel anda tanpa pengetahuan anda
E-mel mestilah aktif untuk segera membalas tindakan yang diperlukan untuk apa-apa perkara
Memastikan jumlah mel yang disimpan di dalam kotak berada dalam kapasiti penyimpanan komputer
Imbasan fail kerap untuk mengelakkan penyebaran virus dari satu komputer kepada yang lain
Tidak menghantar e-mel yang mengandungi maklumat terperingkat yang boleh digunakan untuk memburukkan orang lain atau negara
Memilih masa yang sesuai untuk mencari Internet untuk menjimatkan masa dan kos akses
Waspadalah laman dilarang yang boleh menjejaskan moral seseorang, organisasi atau negara
Mencetak dokumen berkaitan sahaja yang anda fikir boleh digunakan pada masa depan untuk menjimatkan kos


KOD KOMPUTER YANG TAK BERETIKA

Dengan kemajuan ICT, ia adalah mudah untuk sesiapa sahaja untuk mendapatkan maklumat anda dari Internet. Anda mungkin tidak sedar bahawa apabila anda mengisi borang di Internet, maklumat anda boleh terdedah dan dicuri. Contoh kod komputer yang tidak beretika menjalankan termasuk:

mengubahsuai maklumat tertentu di Internet, menjejaskan ketepatan maklumat
• menjual maklumat kepada pihak lain tanpa kebenaran pemilik
menggunakan maklumat tanpa kebenaran
penglibatan mencuri perisian
pencerobohan privasi

Harta Intelek merujuk kepada mana-mana produk akal manusia yang unik dan mempunyai nilai di pasaran. Ini meliputi idea, ciptaan, nama yang unik, kod program komputer dan banyak lagi.


 KOD ETIKA KOMPUTER MELAMPAU

Contoh kod etika komputer menjalankan termasuk:

menghantar amaran mengenai virus kepada pengguna komputer yang lain
meminta izin sebelum menghantar sebarang iklan perniagaan kepada orang lain
menggunakan maklumat dengan kebenaran

Monday 7 January 2013

IMPAK ICT KE ATAS MASYARAKAT

KOMUNIKASI PANTAS SPEED

Pada masa lalu, ia mengambil masa yang lama untuk apa-apa berita atau mesej yang hendak menghantar. Kini dengan Internet, berita atau mesej yang dihantar melalui e-mel kepada rakan-rakan rakan-rakan perniagaan, atau kepada sesiapa yang cekap. Dengan keupayaan jalur lebar, jalur lebar dan kelajuan sambungan di Internet, apa-apa maklumat boleh bergerak pantas dan pada sekelip mata. Ia menjimatkan masa dan murah.

KOMUNIKASI RENDAH KOS


Menggunakan Internet adalah kos efektif berbanding kaedah komunikasi yang lain seperti perkhidmatan telefon, mel atau kurier. Ia membolehkan orang ramai mempunyai akses kepada jumlah data yang besar pada kos yang sangat rendah. Dengan Internet kita tidak perlu membayar untuk apa-apa perkhidmatan asas yang disediakan oleh Internet. Tambahan pula, kos sambungan ke Internet adalah agak murah.


MODE DIPERCAYAI KOMUNIKASI

Komputer adalah dipercayai. Dengan internet, maklumat boleh diakses dan diambil dari mana-mana dan pada bila-bila masa. Ini menjadikan ia mod dipercayai komunikasi. Walau bagaimanapun, input ke komputer yang disumbangkan oleh manusia. Jika data yang diserahkan kepada komputer rosak, hasilnya akan rosak juga. Ini adalah berkaitan dengan GIGO panjang.

GIGO adalah satu bentuk pendek bagi Sampah Dalam Sampah Out. Ia merujuk kepada kualiti output yang dihasilkan mengikut input. Biasanya input buruk menghasilkan output buruk.

PERKONGSIAN BERKESAN MAKLUMAT


Dengan kemajuan ICT, maklumat boleh dikongsi oleh orang-orang di seluruh dunia. Orang ramai boleh berkongsi dan bertukar pendapat, berita dan maklumat melalui kumpulan perbincangan, mailing list dan forum di Internet. Ini membolehkan perkongsian pengetahuan yang akan menyumbang kepada pembangunan masyarakat berasaskan pengetahuan.


Persekitaran tanpa kertas

Teknologi ICT telah mewujudkan persekitaran tanpa kertas panjang. Istilah ini bermakna maklumat boleh disimpan dan diperolehi melalui medium digital dan bukannya kertas. Komunikasi dalam talian melalui e-mel, talian sembang dan mesej segera juga membantu dalam mewujudkan persekitaran tanpa kertas

KOMUNIKASI TANPA SEMPADAN

Internet menawarkan capaian maklumat yang cepat, interaktiviti, akses dan serba boleh. Ia telah menjadi satu sumber tanpa sempadan untuk perkhidmatan dan maklumat. Melalui Internet, maklumat dan komunikasi boleh menjadi sempadan.

MASALAH SOSIAL


Terdapat beberapa kesan negatif ICT. Ia telah mewujudkan masalah sosial dalam masyarakat. Kini, orang ramai cenderung untuk memilih komunikasi dalam talian dan bukannya mempunyai perbualan masa sebenar. Orang cenderung untuk menjadi lebih individualistik dan pendiam.

Satu lagi kesan negatif ICT ialah:

• penipuan
kecurian identiti
Pornografi
Hacking

Ini akan menyebabkan orang yg meninggal dunia moral dan menjana benang kepada masyarakat.



KESIHATAN MASALAH

Sebuah komputer boleh membahayakan pengguna jika mereka menggunakannya untuk jangka masa yang panjang dengan kerap. Pengguna komputer juga terdedah kepada postur yang buruk, eyestrain, tekanan fizikal dan mental. Dalam usaha untuk menyelesaikan masalah-masalah kesihatan, persekitaran ergonomik boleh diperkenalkan. Sebagai contoh, kerusi ergonomik boleh mengurangkan ketegangan belakang dan penapis skrin digunakan untuk mengurangkan ketegangan mata.

BERKOMPUTER DAN SISTEM BUKAN BERKOMPUTER

SISTEM KOMPUTER

1. Sistem adalah satu susunan unsur-unsur yang apabila ia meletakkan bersama-sama ia menjadi satu prosedur yang teratur dan ditubuhkan. Satu sistem biasanya terdiri daripada komponen yang disambungkan bersama-sama dalam usaha untuk memudahkan aliran maklumat, perkara atau tenaga.
2. Satu sistem komputer terdiri daripada satu set perkakasan dan perisian yang memproses data dalam cara yang bermakna.


PENDIDIKAN
pendidikan adalah sains pengajaran dan pembelajaran kemahiran tertentu
ia juga menyampaikan pengetahuan, pertimbangan yang baik dan kebijaksanaan


SISTEM PERBANKAN

PERBANKAN SEBELUM ICT
dilakukan secara manual dengan mengambil deposit secara langsung
transaksi hanya boleh dibuat semasa waktu bekerja
mengambil masa untuk meluluskan sebarang permohonan pinjaman
PERBANKAN DENGAN ICT
semua transaksi yang dilakukan oleh komputer
Transaksi boleh dilakukan pada bila-bila masa dan di tempat yang
perkhidmatan dalam talian, sistem perbankan telefon, kad kredit boleh didapati


INDUSTRI

INDUSTRI SEBELUM ICT
Pengeluaran adalah perlahan kerana segala-galanya telah dilakukan secara manual dan benar-benar bergantung kepada tenaga manusia.

INDUSTRI DENGAN ICT
Komputer dan industri telekomunikasi menjadi sangat popular dan menguntungkan kerana pengeluaran boleh ditingkatkan melalui operasi sepanjang hari


COMMERCE
Perdagangan merupakan aktiviti bertukar-tukar, membeli dan menjual komoditi secara besar-besaran yang melibatkan pengangkutan dari tempat ke tempat

COMMERCE SEBELUM ICT
• Perdagangan telah dibuat menggunakan sistem barter dan ia kemudian berkembang menjadi mata wang.
Iklan adalah dalam bentuk perkataan mulut, papan iklan dan risalah dicetak.
• Perdagangan di peringkat global adalah sangat lambat, lewat dan mahal. Peniaga terpaksa mencari cara untuk memasarkan produk tempatan di pasaran global

COMMERCE DENGAN ICT
E-dagang memainkan peranan penting dalam senario ekonomi. Ia termasuk pengagihan, membeli, menjual dan menservis produk yang dilakukan secara elektronik

PENGGUNAAN ICT DALAM KEHIDUPAN HARIAN

PENDIDIKANHari ini, kebanyakan sekolah-sekolah dan institusi pendidikan tinggi mempunyai komputer di dalam bilik darjah untuk guru dan pelajar. Dalam bidang pendidikan, guru, pelajar, penyelidik dan pentadbir sekolah manfaat daripada penggunaan ICT.

1. Guru menggunakan komputer untuk penyelidikan untuk bahan pengajaran, menyertai forum dalam talian dan persidangan dalam talian serta untuk membantu pengajaran mereka.

2. Pelajar menggunakan komputer sebagai alat rujukan. Mereka menggunakan komputer untuk melayari internet untuk mencari maklumat.

3. Pentadbir sekolah menggunakan komputer untuk tujuan pentadbiran untuk memastikan bahawa keseluruhan operasi berjalan lancar.


PERBANKAN

Komputer adalah pusat saraf sistem perbankan di seluruh dunia. Ia berfungsi untuk mengawal keseluruhan sistem perbankan yang juga termasuk 'Perkhidmatan Perbankan Elektronik'. Perbankan elektronik menyediakan 24 jam perkhidmatan. Perkhidmatan termasuk:

Mesin Teler Automatik (ATM)

Cek

Pindahkan Dana Elektronik

Deposit Langsung

Bayar oleh sistem telefon

Komputer peribadi perbankan / perbankan internet

Dalam sektor perbankan, pelanggan, ahli perniagaan dan faedah pentadbir bank daripada penggunaan ICT.

1. Pelanggan boleh membuat apa-apa urus niaga di pusat-pusat perkhidmatan 24 jam atau melalui perkhidmatan online.These membenarkan mereka untuk melakukan transaksi pada bila-bila masa yang mereka mahu.

2. Perniagaan boleh menjimatkan masa mereka dengan menggunakan perkhidmatan dalam talian yang ditawarkan oleh bank-bank. Mereka boleh mengakses akaun syarikat untuk permohonan pinjaman, urus niaga perniagaan dan mengemaski


INDUSTRI

Komputer digunakan untuk memudahkan pengeluaran perancangan dan kawalan sistem, untuk menyokong pengurusan rantaian dan untuk membantu dalam reka bentuk produk dalam sektor perindustrian Dalam sektor perindustrian, pekerja, penyelidik dan pentadbir manfaat daripada penggunaan ICT.

1. Pekerja menggunakan mesin yang disambungkan kepada komputer untuk beroperasi. Dalam beberapa produksi, robot digunakan untuk mengambil alih pekerjaan yang berbahaya kepada pekerja.

2. Penyelidik menggunakan komputer untuk menganalisis dan mengumpul data penyelidikan untuk rujukan masa depan.

3. Pentadbir menggunakan komputer untuk menyelia keseluruhan operasi di dalam loji atau kilang untuk mengesan kesilapan tertentu atau kecacatan yang berlaku dalam proses.


E-COMMERCE

E-dagang membantu dalam meningkatkan ekonomi. Ia membuatkan aktiviti belian dan jualan lebih mudah, lebih cekap dan cepat. Untuk permohonan ini, komputer, internet dan perisian dikongsi diperlukan.

Dalam sektor e-dagang, pelanggan r, pembekal dan pekerja manfaat daripada penggunaan ICT.

1. Pelanggan menggunakan komputer disambungkan secara online dengan pembekal untuk membeli produk. Kaedah ini dapat menjimatkan masa dan kos kerana mereka tidak perlu pergi ke mana-mana cawangan.

2. Pembekal menggunakan komputer untuk menjejaki urus niaga mereka. Semua produk bar dikodkan dan boleh dibaca oleh pengimbas komputer untuk membantu dalam menentukan harga dan menguruskan inventori.

4. Pekerja menggunakan komputer dan telefon untuk berkomunikasi dengan pelanggan mereka untuk sebarang pertanyaan. Sistem ini membantu pekerja untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai inventori perlu dimaklumkan kepada pelanggan.


SEKTOR LAIN
  •     senibina
  •     seni
  •     kerjaya
  •     Healthcare
  •     Laman Utama