Tuesday 8 January 2013

AUTHENTICATIONS

AUTHENTICATIONS

Pengesahan adalah proses di mana pengguna mengesahkan bahawa mereka adalah yang mereka katakan mereka. Pengguna yang cuba untuk melaksanakan fungsinya dalam sistem adalah sebenarnya pengguna yang diberi kuasa untuk berbuat demikian.

Sebagai Contoh: Apabila anda menggunakan kad ATM, mesin akan mengesahkan pengesahan kad maka mesin akan meminta nombor pin. Ini adalah di mana proses pengesahan berlaku.

KAEDAH AUTHENTICATION

Terdapat dua kaedah pengesahan yang biasa digunakan, iaitu peranti biometric dan sistem panggil balik.

Peranti biometrik adalah peranti yang menterjemah ciri-ciri peribadi kepada kod digital yang dibandingkan dengan kod digital yang disimpan dalam pangkalan data.

Sistem callback merujuk kepada sistem pemeriksaan yang mengesahkannya pengguna.

  • peranti biometrik
  • Pengiktirafan cap jari


Dalam usaha untuk mencegah jari palsu daripada digunakan, banyak sistem cap jari biometrik juga mengukur aliran darah, atau memeriksa rabung yang betul memakai kain di tepi jari.

 PENGIKTIRAFAN MUKA

Pengiktirafan muka menganalisis ciri-ciri imej wajah seseorang individu ditangkap Melalui kamera video digital. Pengiktirafan muka digunakan secara meluas, dianggap sebagai sistem yang hebat untuk mengiktiraf ancaman yang berpotensi

(sama ada pengganas, artis penipuan, atau penjenayah yang diketahui).

 
TANGAN GEOMETRI MENGIMBAS

Pengimbasan Tangan melibatkan pengukuran dan analisis bentuk tangan seseorang.

Tidak seperti cap jari, tangan manusia tidak adalah unik. Ciri-ciri tangan individu tidak deskriptif yang cukup untuk pengenalan.

Ia adalah mustahil untuk merangka kaedah dengan menggabungkan ciri-ciri individu dan pelbagai ukuran jari dan tangan untuk tujuan pengesahan.

IRIS MENGIMBAS
Iris pengimbasan menganalisis ciri-ciri yang wujud dalam tisu berwarna sekitar murid yang mempunyai lebih daripada 200 mata yang boleh digunakan untuk perbandingan, termasuk cincin, furrows dan freckles.

Imbasan menggunakan kamera video biasa dan boleh dilakukan dari jauh daripada imbasan retina. Ia akan bekerja dengan sempurna halus melalui cermin mata dan sebenarnya mempunyai keupayaan untuk mewujudkan satu ukuran yang tepat yang cukup bahawa ia boleh digunakan untuk tujuan pengenalan.

Ketepatan kaedah ini adalah sangat baik manakala kos yang terlibat adalah tinggi.

MENGIMBAS RETINA


Retina biometrik melibatkan pengimbasan retina dan menganalisis lapisan saluran darah di belakang mata.

Pengimbasan Retina melibatkan menggunakan sumber rendah keamatan cahaya dan pengganding optik dan boleh membaca corak pada tahap ketepatan yang besar.

Pengimbasan Retina memerlukan pengguna untuk membuang gelas, letakkan mata mereka dekat dengan peranti, dan memberi tumpuan kepada titik tertentu. Sama ada ketepatan boleh melebihi ketidakselesaan awam belum dapat dilihat.Ketepatan dalam pengimbasan retina adalah sangat baik dan kos yang terlibat adalah adil.

PENGECAMAN SUARA
Suara sistem pengiktirafan membandingkan ucapan hidup seseorang dengan corak suara mereka disimpan.
Suara pengiktirafan biometrik memerlukan pengguna untuk bercakap ke mikrofon. Apa yang dia bercakap boleh kata laluan atau frasa akses.
Masa Pengesahan adalah kira-kira 5 saat. Untuk mengelakkan suara direkodkan
digunakan, kebanyakan peranti pengecaman suara memerlukan frekuensi tinggi dan rendah bunyi untuk perlawanan, yang sukar untuk instrumen rakaman banyak untuk mencipta baik. Juga, sesetengah peranti menjana nombor rawak urutan untuk pengesahan.
Ketepatan dalam pengecaman suara adalah adil dan kos yang terlibat adalah sangat berpatutan.

TANDATANGAN PENGESAHAN SISTEM
Tandatangan sistem pengesahan menggunakan pen khas dan tablet. Selepas pra-pemprosesan tandatangan, beberapa ciri diekstrak.
Kesahihan penulis ditentukan dengan membandingkan tandatangan input kepada satu set rujukan yang disimpan (template) yang terdiri daripada tiga tandatangan.
Persamaan antara input tandatangan dan set rujukan dikira menggunakan pemadanan rentetan dan nilai persamaan berbanding ke ambang.
Ketepatan dalam sistem pengesahan tandatangan adalah adil dan kos yang terlibat adalah sangat baik.
SISTEM PANGGIL BALIK


Sistem panggil balik biasanya digunakan dalam operasi bank dan transaksi perniagaan.
Sebagai contoh, apabila anda menempah bagi perkhidmatan teksi, pengendali akan meminta anda untuk menggantung dan dia akan memanggil anda kembali untuk mengesahkan untuk perkhidmatan yang diperlukan.
MENGAPA AUTHENTICATION PENTING?
Pengesahan adalah penting untuk melindungi terhadap akses yang tidak dibenarkan dan penggunaan.

No comments:

Post a Comment