Monday 7 January 2013

IMPAK ICT KE ATAS MASYARAKAT

KOMUNIKASI PANTAS SPEED

Pada masa lalu, ia mengambil masa yang lama untuk apa-apa berita atau mesej yang hendak menghantar. Kini dengan Internet, berita atau mesej yang dihantar melalui e-mel kepada rakan-rakan rakan-rakan perniagaan, atau kepada sesiapa yang cekap. Dengan keupayaan jalur lebar, jalur lebar dan kelajuan sambungan di Internet, apa-apa maklumat boleh bergerak pantas dan pada sekelip mata. Ia menjimatkan masa dan murah.

KOMUNIKASI RENDAH KOS


Menggunakan Internet adalah kos efektif berbanding kaedah komunikasi yang lain seperti perkhidmatan telefon, mel atau kurier. Ia membolehkan orang ramai mempunyai akses kepada jumlah data yang besar pada kos yang sangat rendah. Dengan Internet kita tidak perlu membayar untuk apa-apa perkhidmatan asas yang disediakan oleh Internet. Tambahan pula, kos sambungan ke Internet adalah agak murah.


MODE DIPERCAYAI KOMUNIKASI

Komputer adalah dipercayai. Dengan internet, maklumat boleh diakses dan diambil dari mana-mana dan pada bila-bila masa. Ini menjadikan ia mod dipercayai komunikasi. Walau bagaimanapun, input ke komputer yang disumbangkan oleh manusia. Jika data yang diserahkan kepada komputer rosak, hasilnya akan rosak juga. Ini adalah berkaitan dengan GIGO panjang.

GIGO adalah satu bentuk pendek bagi Sampah Dalam Sampah Out. Ia merujuk kepada kualiti output yang dihasilkan mengikut input. Biasanya input buruk menghasilkan output buruk.

PERKONGSIAN BERKESAN MAKLUMAT


Dengan kemajuan ICT, maklumat boleh dikongsi oleh orang-orang di seluruh dunia. Orang ramai boleh berkongsi dan bertukar pendapat, berita dan maklumat melalui kumpulan perbincangan, mailing list dan forum di Internet. Ini membolehkan perkongsian pengetahuan yang akan menyumbang kepada pembangunan masyarakat berasaskan pengetahuan.


Persekitaran tanpa kertas

Teknologi ICT telah mewujudkan persekitaran tanpa kertas panjang. Istilah ini bermakna maklumat boleh disimpan dan diperolehi melalui medium digital dan bukannya kertas. Komunikasi dalam talian melalui e-mel, talian sembang dan mesej segera juga membantu dalam mewujudkan persekitaran tanpa kertas

KOMUNIKASI TANPA SEMPADAN

Internet menawarkan capaian maklumat yang cepat, interaktiviti, akses dan serba boleh. Ia telah menjadi satu sumber tanpa sempadan untuk perkhidmatan dan maklumat. Melalui Internet, maklumat dan komunikasi boleh menjadi sempadan.

MASALAH SOSIAL


Terdapat beberapa kesan negatif ICT. Ia telah mewujudkan masalah sosial dalam masyarakat. Kini, orang ramai cenderung untuk memilih komunikasi dalam talian dan bukannya mempunyai perbualan masa sebenar. Orang cenderung untuk menjadi lebih individualistik dan pendiam.

Satu lagi kesan negatif ICT ialah:

• penipuan
kecurian identiti
Pornografi
Hacking

Ini akan menyebabkan orang yg meninggal dunia moral dan menjana benang kepada masyarakat.



KESIHATAN MASALAH

Sebuah komputer boleh membahayakan pengguna jika mereka menggunakannya untuk jangka masa yang panjang dengan kerap. Pengguna komputer juga terdedah kepada postur yang buruk, eyestrain, tekanan fizikal dan mental. Dalam usaha untuk menyelesaikan masalah-masalah kesihatan, persekitaran ergonomik boleh diperkenalkan. Sebagai contoh, kerusi ergonomik boleh mengurangkan ketegangan belakang dan penapis skrin digunakan untuk mengurangkan ketegangan mata.

No comments:

Post a Comment