Tuesday 8 January 2013

HARTA HAK INTELEK

DEFINISI HARTA INTELEK
Harta Intelek merujuk kepada karya yang dicipta oleh pencipta, penulis dan artis. Karya-karya ini adalah unik dan mempunyai nilai di pasaran. Dalam kehidupan seharian kita, kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang dilindungi oleh IP. Beg sekolah anda, kasut anda dan juga stoking anda dilindungi oleh hak Harta Intelek. Nike, Bata atau Adidas, sebagai contoh, semua dilindungi oleh kumpulan hak di sisi undang-undang.


 ARTA UNDANG INTELEK

Undang-undang Harta Intelek meliputi idea, ciptaan, ciptaan sastera, nama yang unik, model perniagaan, proses industri, kod program komputer dan banyak lagi.


Ciptaan DILINDUNGI OLEH UNDANG-UNDANG HARTA INTELEK

Sebagai perniagaan terus berkembang di seluruh dunia, pemilik perniagaan mesti sedar betapa pentingnya mendapatkan nasihat profesional mengenai bagaimana untuk menubuhkan dan melindungi hak harta intelek mereka. Ini termasuk:

Tanda dagang
Perkhidmatan markah
• Perdagangan / nama syarikat
Domain names 

petunjuk geografi
Copyrights
Paten

Contoh: Dilindungi oleh undang-undang harta.


 HARTA PERLINDUNGAN NTELLECTUAL

Terdapat empat jenis perlindungan Harta Intelek. Mereka adalah paten bagi rekacipta, tanda niaga bagi identiti jenama, reka bentuk untuk penampilan produk dan hak cipta untuk bahan.

Paten bagi ciptaan
Tanda dagang untuk identiti jenama
Rekabentuk untuk penampilan produk
Copyright untuk bahan

Paten bagi ciptaan utiliti, paten reka bentuk atau tumbuhan yang melindungi ciptaan dan penambahbaikan untuk
ciptaan yang sedia ada.


 Tanda niaga bagi identiti jenama perkataan, nama, simbol, peralatan dan imej yang mewakili produk, barangan atau perkhidmatan.Rekabentuk untuk penampilan produk.Bahan sastera dan seni, muzik, filem, rakaman bunyi dan acuan jalan,termasuk perisian dan multimedia.

Hak cipta untuk bahan ciri-ciri, khususnya, garisan, kontur, warna, bentuk, tekstur atau bahan produk itu sendiri atau perhiasan.

No comments:

Post a Comment