Monday 7 January 2013

INTRODUCTION OF ICT 

EVOLUSI KOMUNIKASI 
Komunikasi telah bertambah baik dan berkembang untuk memudahkan aktiviti harian kita. Dalam abad ke-21, segala-galanya yang berkaitan dengan komunikasi menggunakan teknologi menghantar atau menyebarkan maklumat kepada khalayak yang lebih luas. Maklumat boleh 'dihantar' dalam banyak cara. Ciptaan telefon bimbit televisyen dan lain-lain alat elektronik adalah penting dalam meningkatkan komunikasi.

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN ICT ?
ICT merupakan teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan maklumat, khususnya  penggunaan komputer elektronik, peranti komunikasi dan aplikasi perisian untuk mengubah, menyimpan, melindungi, memproses, menghantar dan mendapatkan maklumat dari mana-mana, bila-bila masa.

MAKLUMAT
Maklumat merujuk kepada pengetahuan yang diperolehi daripada pembacaan, kajian, penyiasatan atau penyelidikan. Alat untuk menghantar maklumat telefon, televisyen dan radio. Kami memerlukan maklumat untuk membuat keputusan dan untuk meramal masa depan. Sebagai contoh, para saintis dapat mengesan pembentukan tsunami menggunakan teknologi terkini dan memberi amaran kepada orang ramai untuk mengelakkan bencana di kawasan yang terjejas.Maklumat adalah pengetahuan dan membantu kita memenuhi tugasan harian kita. Sebagai contoh, ramalan pasaran bursa saham.

KOMUNIKASI
Komunikasi adalah satu perbuatan menghantar mesej. Ia adalah satu proses di mana maklumat ditukar antara individu menggunakan simbol, tanda atau interaksi verbal. Sebelum ini, rakyat disampaikan melalui tanda atau simbol, persembahan drama dan puisi. Dengan adanya teknologi ini 'lebih tua' bentuk komunikasi kurang digunakan berbanding dengan penggunaan internet, e-mel atau video persidangan. Komunikasi adalah penting dalam usaha untuk menimba ilmu. Dengan ilmu pengetahuan, kita lebih yakin untuk meluahkan pemikiran dan idea kita.

TEKNOLOGI
Teknologi ialah penggunaan pengetahuan, pengalaman saintifik, dan sumber untuk mewujudkan proses dan produk yang memenuhi keperluan manusia. Teknologi adalah penting dalam komunikasi.




No comments:

Post a Comment